5 Kesan Ambil Gula Berlebihan

Pemakanan kita yang tinggi karbohidrat dan gula ni dah biasa sangat kan? Makanan dan air memang sedap dan manis tapi korang kena beringat juga akibat kalau dah ambil gula berlebihan, masa tu memang tak boleh nak enjoy lah benda-benda manis, dan kena makan yang tawar-tawar je. Sekali sekala tu standard lah. Dalam artikel ni kita […]

Continue Reading

Diet Mediterranean Untuk Awet Muda

Diet ini diperkenalkan sejak beberapa tahun dulu dan mengamalkan diet ni masih ada sampai sekarang, kerana terbukti dalam kajian yang diet ni memang berkesan. Cara pemakanan ni diamalkan beratus tahun di kawasan Mediterranean kot, dan memang kajian menunjukkan rata-rata rakyat kawasan sana yang amalkan cara pemakanan ini, terbukti sihat. Ada juga kajian dari negara-negara lain […]

Continue Reading

Ketagih Kafein? Ini Kesannya Kalau Berlebihan

Kafein ni kalau dapat nikmatnya lain machiam – sekejap ja buat kita terjaga dan lebih alert dan ini sedikit sebanyak membantu kita untuk lebih fokus dan pantas waktu melakukan kerja (termasuklah waktu bersenam tau). cuma tu lah, kafein ni ada bahayanya jika diambil berlebihan. Dan kesannya tu tak boleh kita buat main2. Kesan Ketagih Kafein […]

Continue Reading

Diet Kelaut? Sebab Cepat Lapar Selepas Bersenam

Punya semangat berdiet dan bersenam ni sekali tiba-tiba datang rasa lapar tahap kebulur. Nak makanan sihat macam roti gandum dah habis pulak, yang ada nasi dengan lauk berminyak. Kebulur punya pasal, ko makan sampai 2 pinggan nasi bukit, diet kelaut buat kesekian kalinya.. pernah kena tak? Rileks, ia isu biasa dan ada penyelesaiannya untuk korang […]

Continue Reading

Kaedah Memasak Yang Sihat

Kita tahu aspek makanan mainkan peranan majoriti dalam proses kurus kita. Dan pada masa sama kaedah memasak yang kita gunakan juga mainkan peranan sebab ia akan berikan kesan kepada nutrisi dalam makanan tersebut. Jadi kaedah memasak yang sihat yang mana sesuai untuk berdiet ni? Sebab memasak ni menggunakan tenaga haba, dan ia boleh buang keluar […]

Continue Reading
1 2 3 6