Darah Tinggi ; 5 Tanda Utama Anda Berisiko Menghadapinya

Kalau cerita pasal darah tinggi memang dah jadi kebiasaan sampai kita pun macam tak berapa nak hairan dah. 
 
Yalah, darah tinggi (juga dikenali sebagai strok atau hipertensi) adalah salah satu daripada pnyakit kronik yang kerap berlaku kat sini (sakit jantung, diabetes, dan kanser).
Tapi darah tinggi bukan boleh dibuat main woo.. sebab ia adalah penyakit yang hampir takda kesan langsung.

 

 

 

Sekali dia berlaku, dia ngap nyawa kita tanpa  sedar.

5 Tanda/faktor yang mungkin menjadikan anda sangat berisiko untuk mendapat darah tinggi:

 
Paling asas, adakah ada di antara keluarga anda pernah mengalami darah tinggi? Kalau ada, anda ada baseline risikonya (terdapat kajian terkini saintis mengenal pasti 8 perbezaan genetik yang meningkatkan lagi risiko hipertensi ni).
 

 

 

Gaya hidup juga memainkan peranan penting dalam risiko darah tinggi – jika anda merokokdan/atau mengamalkan gaya pemakanan yang kureng sihat (garam tinggi, lemak tinggi), apa lagi tidak bersenam lagi lah senang nak kena penyakit darah timggi ni (saya pernah nampak sendiri, ada orang sampai pecah sedikit kapilari dekat mata, sebab darah tinggi).
 
 

 

Stress? Hidup dalam keadaan tertekan, frust, serabut dan sewaktu dengannya juga akan meningkatkan risiko darah tinggi. 
 
Sebab bila tensen, darah mengalir laju dalam tubuh dan hormon stress dipanggil kortisol akan dibebaskan – buat gini lama-lama, salur darah akan mengeras dan terjadilah tekanan tinggi dalam salur darah tersebut. (Psst; tambah lagi bila kita stress selalu kita lepas geram makan benda2 manis/jajan/fast food kan?)

 

 

 

Ni baru sikit, banyak lagi faktornya yang menyebabkan darah tinggi tetapi ni antara yang utama dan sangat biasa dikalangan kita yang kelihatansihat.


Sekadar renungan….

 

 

Penyakit ni datang tanpa diduga, takut sekali kena boleh membawa maut (kalau kena, ada kemungkinan kena strok, lumpuh sebahagian badan). Sekadar berkongsi cerita, ada ustaz yang bagi ceramah masa saya kursus kawin dulu, lepas beberapa minggu dia meninggal dalam kereta, sebab ada salur darah pecah – iya, darah tinggi lah tu.
 

 

Kerana kes-kes macam ni, saya selalu galakkan diri dan orang lain mencegah tu lebih baik (walaupun kita bebas dari faktor2 penyakit). Takkan dah kena baru nak makan supplemen, buat gaya hidup sihat sume.. masa tu mungkin kita dah kena tahan di wad dah.
 
 
jangan tunggu sehingga salur darah kita menjadi
SEMPIT

Pencegahan yang terbaik semestinya dengan mengamalkan gaya hidup sihat selain mengambil makanan tambahan untuk perlindungan extra daripada darah tinggi ni.

Sekalipun darah tinggi tu ada naik cikit, masih boleh lagi untuk kita turunkan dengan mengambil makanan yang terbukti mengurangkan darah tinggi contohnya makan pisang dan tomato, minum air (masak ye, bukan manis2) dengan banyak, serta bersenam dan mengurangkan stress dalam hidup. 
 
 
Dan semestinya, supplemen seperti OmegaGuard dan Garlic Complex sangat baik untuk mengurangkan bacaan tekanan darah anda yang tinggi tu. 😉
 
 
 
Jangan tunggu sehingga anda diarahkan untuk duduk di wad kerana tekanan darah tinggi. Ambil langkah pertama dengan melindungi tubuh anda sekarang.
Like dan share jika bermanfaat!

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge