Penjagaan Sakit Gastrik Agar Ia Tidak Datang Lagi (Kalau Boleh)

Penjagaan sakit gastrik ini haruslah kalau dah mula datang tanda-tanda sakitnya. Sebaiknya penjagaan ini juga bermaksud untuk mencegah daripada pedih tu datang terus. Sakit weh.. Kalau yang tak pernah kena tu bersyukurlah. Sampai kerja pun tak boleh jalan.

Penjagaan Sakit Gastrik

Namun ikut pengalaman sendiri dan juga yang pernah Shai bantu sebelum ini (beratus lah jugak kot), Shai dapati semuanya akan berbalik kepada isu akarnya iaitu gaya pemakanan dan cara hidup kita.

Orang yang amalkan makan ulaman, cukup air masak banding dengan hari2 makan mekdi dan megi rasa mana yang cepat kena gastrik? πŸ˜€

Dan gastrik ni, banyak faktor juga kenapa dia datang. Dibuatnya makan sihat2 jugak pun ada yang kena juga gastrik ni, sebab faktor keturunan yang kuat. Acano?

Gastrik ni, kalau dia datang sekali, dia akan datang dah. Dan paling kurang kita boleh buat, adalah dengan kurangkan kebarangkalian gastrik datang kembali, atau kalau dia nak datang juga, taklah sesakit macam dulu lagi.Β 

Penjagaan Sakit Gastrik Melalui Gaya Hidup danΒ Diet Harian

Penjagaan dari aspek ini bergantung kepada individu juga kerana setiap orang mungkin tidak sama tahap gastriknya. Namun secara umumnya, elok diamalkan tips/strategi berikut:

  • Makanan/minuman yang sihat. Dan pastinya lebihkan sumber sayur yang bersifat alkali untuk kurangkan sedikit pH asid perut yang terhasil berlebihan tu. Tambahan pula, nutrisi dari sayur dan buah amat penting untuk sembuh kecederaan ulser yang ada dari bakteria H.pylori tu. Secara umumnya, makanan yang bersifat acidic, kurangkan atau elakkan terus. Untuk sumber alkali yang tinggi dan mudah sebagai ikhtiar gastrik, klik sini.

Klik ini untuk lihat senarai umum makanan yang boleh dan tidak untuk sakit gastrik.

  • Tidak stress. Hehe..agak mustahil di situ. Tapi dengan kawal tekanan ia membantu sedikit sebanyak untuk kurangkan kesan gastrik ini. Jangan lupa juga tidur yang cukup!
  • Tidak merokok
  • Hindari keadaan yang boleh menyebabkan jangkitan kuman. Cukup le H.pylori tu buat onar kat perut korang
  • Berhati-hati dengan ubat penahan sakit kerana ia boleh memburukkan lagi sakit gastrik anda

Boleh Saya Tahu Lebih Lanjut Dengan Masalah Gastrik Saya, Shai?

Jika suka dengan penerangan Shai setakat ini, alhamdulillah syukur. Inshaa Allah kalau whatsapp Shai untuk one-to-one chat pasti lebih membantu korang lagi.

Shai akan buat konsultasi yang sesuai dengan keperluan dan keutamaan diri, serta (semestinya) bajet anda. Cuma tahan sabarlah ya sebab kalau Shai buat konsultasi ni akan berjela-jela punya cerita untuk bantu korang dapat info yang penuh (selain tak reti nak adjust2 info, asal berkait semua aku cerita. haha).

Konsultasi yang Shai buat ni, berpandukan dengan satu panduan gastrik yang Shai sediakan, hasil daripada pengalaman, kajian, dan beratus konsultasi isu gastrik yang Shai buat sebelum ini.

Perbincangan simptom dan langkah pencegahan gastrik. Banyak lagi whatsaap chat gini, panjang berjela semuanya πŸ˜›

Untuk ketahui lebih lanjut, klik sini ya untuk panduan gastrik yang dimaksudkan.Β  Inshaa Allah akan menjadi ikhtiar terbaik untuk isu gastrik korang. πŸ˜€

Apakah situasi/bahan yang menyebabkan gastrik anda bertambah teruk? Shai punya sebab makan laju n terllau pedas, kalau dulu mesti kena gastrik lepas tu. Dululah hehe.. Korang punya share di komen tau.

Like dan share jika bermanfaat!

Artikel Berkaitan

2 Comments

    1. Hanya whatsapp Shai ke 017-915 3260 ya. πŸ˜€ *Update: Whatsapp hanya untuk yang mendapatkan panduan gastrik untuk konsultasi menyeluruh, di sini ya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge