Trip ke Tioman, Berakhir di Johor Bahru

Pada sesiapa yang baca post lepas yang berkaitan dengan jalan-jalan dalam keluarga Shai, tema ‘tak sengaja’ biasa berlaku, di mana plan berjalan-jalan gitu gini akhirnya jadi berlari lain yang amat sangat. Haha.. That said, pastinya sepanjang trip tu Shai akan take note banyak benda yang mungkin sedikit sebanyak membantu korang punya trip, samada sengaja mahupun tidak. 😛

Asalnya, selepas bosan asyik berjalan sekitar bandar, datang feel pula hendak menyelami alam sekitar. Ala-ala connecting with nature gitu. Habit keluarga Shai begini lah, dalam kesibukan dan hidup dengan udara bandar, mesti nak enjoy kembali suasana semula jadi. Fitrah manusia lah kot. Apa-apa mesti nak dengan alam. Barulah alami ye tak.

Trip 2 hari. Gambar kredit kepada ResearchGate

Maka idea awalnya adalah nak ke Padang Besar dengan menaiki ETS. Tiket boleh tahan juga harganya, seperti yang ditunjukkan di bawah.

Tiket harga Platinum: dewasa RM107, kanak-kanakRM58  = total RM272

Gold:RM80,RM44 = RM202

Masa gerak dan balik Gerak dan sampai Padang besar 0656-1200

Gold

Start from Gemas

0900-1235

Platinum

Start from

KL

0930-1510

Gold

Start from

KL

1100-1555

Platinum

Start from

KL

 
Balik dan sampai kl 1455-1847

Gold

Ends to KL

1615-2150

Gold

Ends to KL

1715-2305

Gold

Ends to KL

2000-0120

Gold

Ends to Gemas

 

 

Ingat nak tengok view lading tebu di Chuping yang sangat cantik. Malah Shai pertama kali tengok terlepas sebut kata “macam dalam kayangan”. Waktu itu juga mak mentua kat sebelah sebut “betullah tu. Perlis kan Indera Kayangan”. Mak mertua cikgu sejarah kot. Heh heh..

Cuma itulah, agak jauh perjalanan dari stesen tren ke tempat nak dilawati, apalagi hotel untuk semalam. Sparse, to be exact, based on google maps. Jadi agak keberatan untuk pergi melainkan ada kenderaan sendiri.

Carilah alternative lain

Sok-sek2 dalam setengah jam jadi buat keputusan untuk ke Tioman. Dan google blog sekali lalu ada feri untuk ke pulau tersebut. Cantik. Memandangkan dalam kereta memang ada beg pakaian khas untuk 1 malam maka hanya pack sedikit barang tambahan dan gerak.

Menuju ke pulau Tioman

Melalui jalan dalam, memang mengelirukan sedikit sebab ikut signboard, dari Negeri Sembilan, masuk Melaka, lepas tu Johor, lepas tu masuk Negeri Sembilan balik, masuk Melaka pula, lepas tu Pahang, lepas tu Johor akhirnya (in no particular order). Dah macam Inception jadinya adoiyai..

Tak ingat KFC mana, yang pastinya teruja bila order rice plate dapat pinggan plastik instead of kertas 🙂

Berdasarkan bacaan blog-blog yang ada, jeti untuk ke Tioman samada melalui Tanjung Gemok atau di Mersing. Tak kisah ikut mana-mana kami menuju ke Tanjung Gemok.

Hampa.

Jeti tu tengah upgrade rupanya maka nak naik pula perlu ke jeti Mersing. Sempat juga bertanya pada staf yang bertugas alhamdulillah tahu macam-macam. Sekarang masih monsoon lagi jadi trip hanya sekali sehari (ikut cuaca dan keadaan juga) dan ikut jadual memang kena tidur sana. Jadi takpalah, kami pergi juga ke Mersing untuk jalan-jalan di sana.

Gambar ini adalah trip bulan ini, naik di jeti Mersing.

Tiba di Mersing

Mendung dan angin yang kuat. Beli bubbles tu pun tak payah tiup, main layang-layang pun pegang je (teruja Naz tengok). Jalan-jalan sekitar pantai dalam 15 minit gitu, ambil keputusan untuk pilih samada nak balik rumah sahaja atau buat idea gila – ke Johor Bahru.

Pilih ke Johor Bahru, jarak hanya 100++ km, dalam dua jam sampai. Setel.

Welcome!

Drive ke JB

Ke JB mengikut jalan dalam, seperti gambar ini. Hampir masuk ke Kota Tinggi namun fikir balik macam tak padan untuk sampai awal di JB. Sampai JB, google dan book hotel yang berdekatan. Makan dan tidur.

Hotel yang diduduki di V3 hotel, ada kedai mamak dan depan highway ke JB sahaja, namun cadangan lebih baik adalah di JS hotel, betul-betul depan Aeon Tebrau City dan Tesco Extra. Mudah untuk mak kalau ada anak-anak untuk rehat sekejap. 😀 jaraknya dalam 15 minit ke bandaraya JB.

Esok round-round JB, masuk ke JB City Square, pusing-pusing dan kemudiannya terus pulang mengikut highway PLUS, gerak awal untuk elak jem.

Food court tingat atas sekali. sangat cantik. Hipster giler. Nak beli makanan kena pakai kad dia, nanti boleh minta refund
Kad dia
Sebelah food court

 

Mujur tak bawa pasport. Kalau tak memang dah masuk Singapore XD Sungguh hampir nak pergi!

Like dan share jika bermanfaat!

Artikel Berkaitan

1 Ulasan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge