Vitamin P dalam Vitamin C?

Ni vitamin mana pulak ni… Hihi..takda benda baru pun sebab vitamin P ni dah lama wujud pun sebenarnya, dan ia sekadar nama ringkas yang digunakan oleh saintis untuk mudahkan panggilan (cam nickname lah).

Vitamin P adalah satu collective term untuk sejenis bahan yang dipanggil bioflavonoids yang merangkumi quercetin, rutin, hesperin, dan hesperidin (ha..kan dah kata..boleh tergeliat lidah nak menyebut nama-nama bioflavonoids ni laju-laju). bioflavonoids ini dianggap sebagai nutrien essential kerana ia tidak boleh dihasilkan dalam tubuh, jadi kita perlu topup dari pemakanan.

Contoh sumber bioflavonoids yang bagus ialah lada benggala, anggur, bawang (berbau le mulut dan ketiak kang), bawang putih, dan juga kat oren, dalam bahagian putih2 tu.

Manfaat bioflavonoids/vitamin P

Pentingnya bioflavnoids ni kalau ia takda dalam tubuh kita memang boleh buat haru-biru tau.

cats
khasiat bioflavonoids

Jadi secara tak langsung, apa-apa sahaja kejadian yang berkait dengan salur sarah seperti pendarahan melampau (hemorrhages), salur darah/tisu terkoyak, dan juga menghilangkankesakitan/cramp yang biasa dialami dalam aktiviti aktif (senaman ka, ataupun kalau tetibe rajin nak overhaul satu rumah..haha).

Bagaimana bioflavonoids bersama-sama dengan Vitamin C

Selain itu, bioflavnoids ni juga sangat berguna untuk membantu sekali dengan Vitamin C untuk pelbagai fungsi (ala-ala PA/setiausaha gitew).

cats 2
Fungsi bioflavonoids dengan vitamin C

Kekurangan bioflavonoids boleh jadi ape?

Mudah lebam. Hehe.. Dan juga tak dapat kebaikan bioflavonoids seperti yang disebutkan di atas. Jadi jangan tak dapat pulak vitamin P ni cukup ye sebab ia membantu sekali untuk vitamin C yang diambil (samada dari makanan/supplemen). Paling mudah, carik je supplemen vitamin C yang ada sekali dengan bioflavonoids. Habih cerita.

PROMO VITA C

Sumber rujukan kat sini.

Like dan share jika bermanfaat!

Artikel Berkaitan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge